Orionde NW face

2014 meters (6608 feet)

Description

Type: Round-Trip
Sports: Ski-Touring , Snowshoeing , Hiking
Lowest Point: 1021 meters (3350 feet)
Vertical Climbed: 1050 meters (3445 feet)
Duration: 0.5 day(s)

Created on: 28-Jan-2017 by davidof
Aspect: North-West
Difficulty: 2.3/E1 2
Distance: 12 km (7.5 miles)
Equipment: Ski crampons for the traverse under the Orionde Remarks: Risk of avalanche as you exit the forest from the west slopes of the Orionde

Route

From the col de Mouilles follow the road (closed in the winter) towards the Pré Marcel. At the first junction take the left fork then 750 meters take a path to the right that climbs obliquely from the road. At 1350 meters altitude you cross a large trail and the path does a 180 degree loop before heading to the SE again. After a long, flat traverse a track leads back to the N.E, climbing. After 500 meters it joins another track, continue to the SE for another 500 meters to join the start of the Barlett Mountain ridge line at 1500 meters. Turn left to the SE then S, at 1700 meters exit the forest. The track climbs steeply under the west face of the Orionde; you may find it easier to put in a few kick turns. At 1800 meters turn to the N.E. to reach the Jarlons bothy (1890 m) then climb the NW slopes to the summit.

(700m après le parking), prendre à gauche. 800m plus loin, on peut prendre un piste à droite qui mène plus directement à Pré Marcel en recoupant 2 fois la route.

De pré Marcel, suivre au S le chemin du refuge Jean Collet, puis 250m plus loin, au lieu dit Pré Michu (panneau), prendre le chemin de gauche ("alpages de Jarlon").
Suivre cette piste en négligeant les chemins plus étroits (on traverse un autre piste vers 1440m) et vers 1510m prendre une piste qui remonte sur la croupe NW clairsemée jusqu'au sommet de la bosse 1632m.

Une légère redescente amène à la sortie de la forêt au pied de la pente sommitale d'Orionde, que l'on remonte par la croupe NW ou la face W : passage à plus de 35° sur le bas, moins raide sous le sommet à partir de la baraque des Jarlons.

Road Access

Brignoud exit from the A41 Autoroute. Traverse Brignoud to Ste Agnes then the Col.